Le programme de l’événement Break-out sessies Dag van de Fondsenwerver

Break-out sessies Dag van de Fondsenwerver

Zo fijn dat je erbij bent voor de Dag van de Fondsenwerver op 5 oktober in Gentbrugge. We vragen je om hier je keuzes voor de 2 break-out sessies in de namiddag door te geven. Het aantal deelnames per break-out is beperkt, dus geef zo snel mogelijk je keuze door.

Op de dag zelf zullen de gekozen break-outs op je badge vermeld staan.

Break-out sessies Dag van de Fondsenwerver
  • 13:15 - 14:00
    • Break-out kamer 1 : Middle donors: de vergeten doelgroep in fondsenwerving

      In het niemandsland tussen direct marketing met reguliere schenkers (one-to-many) en de persoonlijke aanpak van major gift fundraising (one-to-one) ligt het rijk van de middle donors (one-to-some). Middle donor fundraising  vraagt om een bijzondere strategische aanpak en veel tijd. Deze kwantitatief middelgrote groep schenkers vraagt om speciale aandacht. Daarom blijft de mid-level donor vaak het verwaarloosde “middle child” van de fondsenwerving.

      De mid-level donors hebben bijzondere karaktereigenschappen en specifieke verwachtingen. Zij vertegenwoordigen een segment in de schenkersgemeenschap dat bereid is een duurzame relatie uit te bouwen en een groter engagement op te nemen voor de organisatie. Ze maken een kleiner percentage uit binnen de schenkersgroep maar zorgen voor een groter percentage in het financieel eindresultaat. 

      Isabel Penne, voorzitter Fundraisers Alliance Belgium, en Jeroen Brugge, expert communicatie en fundraising bij 11.11.11, vertellen meer over wie de middle donors zijn en geven advies om een mid-level donor-strategie uit te werken.

      Procurios is host van deze break-out als event partner.

    • Break-out kamer 2: Datagedreven fondsenwerving - Machine Learning project bij Greenpeace Belgium

      In deze sessie bespreken we de eerste resultaten van een test die Greenpeace België deed met machine learning om het gedrag van hun donateurs te voorspellen. Het doel was om de segmentatie voor onze upgrade en lapsed telemarketing programma's te optimaliseren. Daarnaast willen we ook de retentie verbeteren en detecteren we donateurs die ons willen verlaten, om ze opnieuw te motiveren voor ze effectief stoppen met hun donaties. We bespreken wat wel en niet werkte, wat we geleerd hebben en hoe we verder willen gaan met machine learning.

      Ben Hofmans is database manager bij Greenpeace België sinds september 2017 waar hij mee instond voor de implementatie van Salesforce als CRM en een datawarehouse met rapportering in Tableau.

      EDM is host van deze break-out als event partner.

    • Break-out kamer 3: Face-to-face fondsenwerving - wetenschappelijk onderzoek KU Leuven

      Tayyeb Hadi

      Volgens de European Fundraising Association wint face-to-face fondsenwerving terug aan populariteit na de Covid-19-pandemie. De heropleving van deze niet onbesproken techniek is begrijpelijk met het oog op de toenemende concurrentie om particuliere fondsen. Maar wat weten wij nu eigenlijk over deze manier van fondsen werven? In deze break-out sessie presenteren onderzoekers van KU Leuven de resultaten van bijna 50 jaar aan wetenschappelijk onderzoek naar face-to-face fondsenwerving.

      Tayyeb Hadi is PhD-student aan KU Leuven en voert momenteel onderzoek uit naar ethiek en face-to-face fondsenwerving onder leiding van Tine De Bock, Tine Faseur en Siegfried Dewitte. Hij studeerde economie aan de Universiteit Gent en internationale politiek aan KU Leuven, en is zelf ook actief geweest in de non-profitsector.

       

    • Break-out kamer 4: Event fundraising: toelichting over twee sportieve fundraising events door UZA Foundation en Oxfam België

      UZA foundation organiseerde dit jaar voor de vierde keer hun jaarlijkse mountainbikewedstrijd ten voordele van het kankeronderzoek. Een groots, origineel evenement, georganiseerd door een klein, maar enthousiast team. Wat is de kracht van dit fundraising event? Met een beperkt netwerk mobiliseren we een zo groot mogelijke community. Onze community is ondertussen ook effectief sterk gegroeid en onze ambassadeurs van het eerste uur zijn loyale partners geworden.

      Oxfam België organiseerde in mei de 16e editie van Oxfam Trailwalker in Saint-Hubert. Voor het eerst ging het event door tijdens het hemelvaartweekend ipv in augustus.  Wat is de kracht van dit fundraising event?  Teams van 4 personen gaan de uitdaging aan om 100 kilometer te stappen in 30 uur of 25 kilometer te stappen in 7 uur. Dit jaar bracht het event 402.828 euro, in 2022 was het nog 316.632 euro.

      Axelle Staes is Events and Communication manager en Emma Staut fundraising & Communication officer bij UZA Foundation. Jeroen Van Hove is Fundraising consultant voor S&L. Voordien was hij bijna tien jaar hoofd fondsenwerving bij Oxfam Solidariteit. Hij volgde de Oxfam Trailwalker dit jaar ook op als vrijwilliger.

      Koalect is host van deze break-out als event partner.

  • 14:10 - 14:55
    • Break-out kamer 1: Hoe ga je op zoek naar het gepaste CRM-systeem voor jouw fondsenwervende organisatie? - Case door Broederlijk Delen, Welzijnszorg en Studio Globo

      Een goed werkend CRM is van vitaal belang voor (de fondsenwerving van) je organisatie. Maar hoe vind je het CRM dat bij jouw organisatie past?

      Kris Van den Bussche werkt als ICT projectleider bij de Deeldienst-groep die de ICT verzorgt voor onder meer Broederlijk Delen, Studio Globo en Welzijnszorg. Deze organisaties maken sinds jaren gebruik van een CRM-pakket dat evenwel niet langer ondersteund zal worden door de leverancier. Daardoor startte de zoektocht naar een nieuw CRM-pakket dat minstens de functionaliteiten van het huidige zou aankunnen en liefst nog veel meer. Kris nam de coördinatie op zich van het selectieproces om tot een pakketkeuze te komen, en van de implementatie van dit pakket om het te kneden naar de wensen van de 3 organisaties die er gebruik van zullen maken. Kris deelt met plezier zijn ervaringen rond het selectieproces. 

      Chris De Cock zorgt voor de filantropie en partnerschappen bij Welzijnszorg. Gepassioneerd door friend- en fundraising bouwt ze duurzame relaties op tussen Welzijnszorg en personen (schenkers en erflaters), organisaties en bedrijven. “Toen ik een paar jaar geleden startte bij Welzijnszorg zag ik als verbeterpunt: een goede CRM implementeren. Als fondsenwerver is het essentieel om het hele fundraisingstraject te kunnen registreren, meten en op basis hiervan te kunnen bijsturen. Ik ben erg tevreden dat er extra tools bij komen om zo mijn doelstellingen op het gebied van fondsenwerving te realiseren.”

      Salesforce is host van deze break-out als event partner.

    • Break-out kamer 2: Legatenfondsenwerving: cases door çavaria en door GoodPlanet Belgium

      Zowel çavaria als GoodPlanet Belgium komen vertellen over hoe zij legatenwerving aanpakken voor hun organisatie. Waarom zetten ze in op legatenwerving, hoe doen ze dat, wat zijn uitdagingen?

      Çavaria is lid van testament.be sinds de start in 2007, maar focust de laatste jaren extra op legatenwerving, met hun eigen çavaria salons in de verschillende provincies in Vlaanderen.

      GoodPlanet Belgium startte in 2022 pas met legatenwerving. Markus Neumann, philantropy manager, maakte een folder op over het opnemen van GoodPlanet Belgium in het testament en deed een persoonlijke toer langs verschillende notarissen om deze in de aandacht te stellen.

      Olivier Deschodt is medewerker fundraising en ICT bij çavaria.

      Markus Neumann is Philantropy Manager bij GoodPlanet Belgium.

    • Break-out kamer 3: Rebranding en impact op fondsenwerving door 11.11.11

      11.11.11 onderging een rebranding. In januari 2023 maakten ze de nieuwe identiteit en het compleet nieuw merkverhaal bekend. ‘Strength in Numbers’ is de kerngedachte achter 11.11.11 en de huisstijl werd er eentje die niet langer statisch is. Welke invloed heeft zo’n rebranding op fondsenwerving? Hoe brengt het de fondsenwerversafdeling dichter bij de organisatie? Welk verschil ziet 11.11.11 bij de achterban en schenkers sinds de verandering?

      Katrien Heughebaert is directeur Marketing, Communicatie en Fundraising bij 11.11.11. Katrien is sinds begin 2021 voor 11.11.11 aan de slag en werkte ervoor meer dan tien jaar in verschillende branding agencies.

La période d'inscription est terminée.

Logo_Loterie_Horizontal_SAFEZONE_BASELINE_NL_CMYK-03

Les formations proposées par Fundraisers Belgium sont rendues possibles par l'aide de joueurs de la Loterie Nationale.

Votre organisation: un partenaire aussi?

Fundraisers Belgium compte plusieurs partenaires qui font du co-branding avec notre
réseau de qualité de décideurs dans le monde du fundraising. Envoyez un e-mail à
info@fundraisersbelgium.be si vous souhaitez plus d'informations sur le partenariat avec notre
association.