Dingt jouw organisatie mee naar de award ‘Fondsenwerving van het jaar’!
Zend je case in voor eind april 2025 en maak kans! Hier vind je alle info.
De uitreiking van de award gebeurt tijdens de Dag van de Fondsenwerver op 24 juni 2025 in Gent.
Bekijk hier de aftermovie en foto’s van vorig jaar.
Home
Nieuws
-
Verlaagde belastingvermindering voor giften : een koude douche
De verlaging van de belastingvermindering voor giften naar 30% is niet uit het Arizona-regeerakkoord verdwenen, ondanks het overbrengen van de argumenten aan de betrokken partijen en het delen via de media (vanuit de Impactcoalitie). De mogelijke impact hiervan op onze sector is enorm.
-
De fiscus is te streng voor vzw's
Ons land bruist van en door verenigingen. Ze vormen het sociale hart van onze samenleving en brengen mensen samen, van dorpsfeesten en buurtcentra tot sportclubs en culturele evenementen. Maar die waardevolle initiatieven staan onder druk. Een achterhaalde fiscale aanpak dreigt het leven uit ons verenigingsweefsel te knijpen.
-
2025: Een uitdagend jaar voor fondsenwervers, maar ook vol kansen
Hoe kunnen fondsenwervende organisaties overeind blijven in een jaar vol economische onzekerheid, stijgende kosten en politieke instabiliteit? Jeroen Brugge, fundraising consultant, expert fondsenwerving bij 11.11.11 en bestuurslid Fundraisers Belgium, werpt in deze blogpost een scherpe blik op de uitdagingen én kansen van 2025. Van het centraler stellen van de schenker en het belang van data tot de onmisbare rol van professionalisering en AI. Lees hoe de sector zich kan heruitvinden en waarom lobbywerk en overheidssteun essentieel zijn voor een duurzame toekomst.
Activiteiten
-
Webinar Haal meer uit je fondsenwerving met AI
Ontdek wat AI voor jou als fondsenwerver kan doen.
-
Workshop Sociale media voor non-profit (fondsenwervers)
In deze interactieve workshop krijg je de handvaten om sociale media strategisch in te zetten voor jouw non-profit organisatie. In de namiddag gaan we praktisch aan de slag. Je leert wat de meest succesvolle formats zijn voor de populairste sociale media kanalen en kan je strategische én praktische vragen stellen aan een sociale media expert.
-
Donor journeys
Donorretentie, donor journeys, geïntegreerde communicatie, persona's en tevredenheidsonderzoeken... Donorretentie is belangrijk.
Goed schenkersbehoud is cruciaal om je fondsenwerving duurzaam te maken. Toch slagen veel organisaties er niet in om schenkers aan zich te binden. -
Training AI voor non-profit organisaties
Haal meer uit fondsenwerving met deze innovatieve training over AI. In één dag leer je hoe je generatieve AI-tools direct toepast in je marketing- en fondsenwervingscampagnes. Sluit aan bij andere ambitieuze professionals, werk slimmer, creëer meer impact en blijf dankzij bewezen strategieën voorloplopen in jouw vakgebied.
-
Marketingstrategieën om je fondsenwerving te versterken
Marketing en fondsenwerving worden vaak samen genoemd. En terecht, want ze kunnen naadloos in elkaar overgaan. Marketing is de drijvende kracht achter het betrekken en motiveren van schenkers, fondsenwerving is de kunst van het optimaliseren van schenkingen. Hoe breng je beide disciplines samen?
-
Creatief Denken en Brainstormen (voor fondsenwervers)
Als fondsenwerver wil je de aandacht van je (potentiële) schenkers trekken, niet alleen door op het juiste moment het juiste verhaal te vertellen. Maar ook door je verhaal te brengen en op een creatieve manier de giftvraag te stellen. Fondsenwervers moeten creatief kunnen denken en innovatief te werk gaan.
Cases
-
Straatverplegers vzw lanceerde campagne winter 2024: Gift na gift bouwen we aan een toekomst voor dakloze mensen
2024: In Brussel slapen dagelijks meer dan 800 mensen op straat en nog minstens 6000 anderen leven in tijdelijke opvangplaatsen. Een derde van hen zijn al langer dan twee jaar dakloos …. Eenzelfde beeld dringt zich op in Luik. Toch is dakloosheid geen fataliteit. Ook voor mensen die vandaag dakloos zijn, is er een toekomst. En die toekomst vertaalt zich in een woonst.
Dat is kort samengevat de boodschap van de campagne die Straatverplegers sinds eind november lanceert. -
WWF en agency Shake lanceren campagne voor bescherming zeeschildpadden
Terwijl AI de reclamewereld en ons dagelijks leven binnendringt, deed WWF een beroep op Shake om een campagne te ontwikkelen die de menselijke intelligentie aanspreekt om zeeschildpadden te beschermen.
De activiteiten door Fundraisers Belgium worden mede mogelijk gemaakt dankzij de spelers van de Nationale Loterij.
Wordt jouw organisatie ook partner?
Fundraisers Belgium heeft een netwerk van partners die co-branden met ons
kwaliteitsnetwerk aan beslissingsnemers in de fondsenwervingswereld. Stuur een mail naar
info@fundraisersbelgium.be als je graag meer info wil over partnerschap met onze vereniging.