Award Fondsenwerving van het jaar 2025

Award ‘Fondsenwerving van het jaar’  - 24 juni 2025

Maakte jouw fondsenwerver(steam) dit jaar het verschil door een succesvolle fondsenwervingsstrategie, -campagne, -event, of -actie? En zijn jullie daar trots op?

Nomineer deze dan voor de Award ‘Fondsenwerving van het jaar’. Een van de genomineerden zal bekroond worden voor het succesvolle, innovatieve of verrassende karakter van de fondsenwerving. We delen ook de cases van de andere genomineerden, zo doen we waar we bij de Fundraisers Belgium voor staan: fondsenwervers helpen professionaliseren door informatie, inspiratie en netwerking.

Verdient de fondsenwerver of het fondsenwervingsteam van jouw organisatie een nominatie? Of wil je een fondsenwerver(steam) van een andere organisatie een nominatie bezorgen voor hun waardevolle werk in 2024? Laat het ons dan weten.

Welke info verwachten we? (max. 3 A4 pagina’s)

Gelieve onderstaande zaken zo volledig mogelijk in te vullen bij het indienen van een case. Enkel met een volledig dossier kan de jury een onderbouwde beslissing maken.

  • Situering van de organisatie (contactpersoon, ondernemingsnummer, link naar website). 
  • Teamleden achter het project met hun respectieve functies.  
  • Omschrijving van de case (actie, project, campagne,..). Wat was de aanleiding, welke visie en aanpak werd ontwikkeld en hoe werd de case gerealiseerd? Op welke manier zijn de plannen tot uitvoering gebracht?
  • Wat waren de doelstellingen (KPI’s, targets) van de actie?
  • Op wie heeft de case impact gehad (interne werking, medewerkers, bestuur, leden, de sector, stakeholders)?
  • Welke impact heeft de actie gehad op het realiseren van de missie van jullie organisatie? En hoe is dat gecommuniceerd naar de schenkers?
  • Wat is volgens jou bijzonder/vernieuwend aan de inbreng van de fondsenwervers en de case op zich (vernieuwend, impactvol, efficiëntieverhogend, verbindend,…)? 
  • Waren/zijn er externe partijen betrokken bij het tot stand brengen? Zo ja, wie? Voor welke rol/taak?
  • Wat zijn de (voorlopige) resultaten? Indien mogelijk ook graag financiële implicaties (kost, opbrengst) van de actie/ de campagne. Zet deze af tegenover het totale fondsenwervingsbudget.  Hoe evalueren jullie zelf de actie (targets gehaald?)
  • Wat zijn succesfactoren en wat zijn verbeterpunten in het verhaal?
  • Wat raad je andere organisaties aan als zij een gelijkaardig initiatief ook zouden willen doen?

De inzending

De inzendingen worden ook opgenomen op de website van Fundraisers Belgium en zullen in onze communicatie gedeeld worden (online versie wordt eerst nagelezen door de inzender). Nomineren kan via het online formulier. De deadline voor de nominaties is woensdag 30 april 2025 om 12u00.

De jury zal bij de beoordeling van de cases letten op bepaalde criteria en professionele waarden zoals:

Gele duiding enkel voor de jury/ niet gedeeld met groot publiek

  1. Visie en strategie
  2. Aanpak en uitvoering (proces, inzet van mensen en middelen) in relatie tot doelstellingen
  3. Toepasbaarheid door fondsenwervers en teams in andere organisaties (copy-paste factor)
  4. Originaliteit en vernieuwing van concept of uitvoering
  5. Behaalde resultaat (financieel)
  6. Behaalde impact (organisatorisch, maatschappelijk, ...)

Samenstelling van de jury:

  • Jeroen Brugge (11.11.11, bestuurslid Fundraisers Belgium)
  • Koen Van den Broeck (Straatverplegers vzw, bestuurdslid Fundraisers Belgium)
  • Ann-Sophie Bouckaert (HOGENT, research fondsenwerving non-profit)
  • Manuela Meeus (Donorinfo)
  • Lydia Vandam (relationship building en fondsenwerving in culturele sector)
  • Linda Sonck ( Vlaamse Vereniging Autisme)

Voorzitter van de jury (zonder stemrecht): Isabel Penne  (KU Leuven, voorzitter Fundraisers Belgium).
In het geval van een ex aequo zal de voorzitter de beslissende stem hebben.

Juryleden kunnen zelf niemand nomineren en onthouden zich bij overleg over een case van hun eigen organisatie.  

Wedstrijdreglement award:

  1. De Award ‘Fondsenwerving van het jaar’ wordt op 24 juni 2025 uitgereikt tijdens de Dag van de Fondsenwerver in de Zebrastraat in Gent.  
  2. De cases die in aanmerking komen werden in de loop van 2024 uitgewerkt of opgestart. Indien nog niet afgerond, kan het ontbreken van resultaten nadelig zijn bij de jurering. 
  3. Een organisatie kan zichzelf inschrijven of door externen voorgedragen worden voor de award. In dat geval zal contact opgenomen worden met de organisatie om alsnog meer informatie te bekomen. 
  4. De inzending gebeurt door het opmaken van een dossier (maximum drie A4-pagina’s) met de volgende informatie: 
  • Omschrijving van de case (actie, project, campagne,..). Wat was de aanleiding, welke visie en aanpak werd ontwikkeld en hoe werd de case gerealiseerd? Op welke manier zijn de plannen tot uitvoering gebracht? Wat waren de doelstellingen (KPI’s, targets) van de actie?
  • Op wie heeft de case impact gehad (interne werking, medewerkers, bestuur, leden, de sector, stakeholders)?
  • Welke impact heeft de actie gehad op het realiseren van de missie van jullie organisatie? En hoe is dat gecommuniceerd naar de schenkers?
  • Wat is volgens jou bijzonder/vernieuwend aan de inbreng van de fondsenwervers en de case op zich (vernieuwend, impactvol, efficiëntieverhogend, verbindend,…)? 
  • Waren/zijn er externe partijen betrokken bij het tot stand brengen? Zo ja, wie? Voor welke rol/taak?
  • Wat zijn de (voorlopige) resultaten? Indien mogelijk ook graag financiële implicaties (kost, opbrengst) van de actie/ de campagne. Zet deze af tegenover het totale fondsenwervingsbudget.  Hoe evalueren jullie zelf de actie (targets gehaald?)
  • Wat zijn succesfactoren en wat zijn verbeterpunten in het verhaal?
  • Wat raad je andere organisaties aan als zij een gelijkaardig initiatief ook zouden willen doen?


5. Inzendingen worden opgenomen op de website van Fundraisers Belgium. Inzendingen en winnende case zullen uitgebreid aan bod komen in onze communicatiekanalen.

6. De jury kiest de 3 beste cases aan de hand van de bovengenoemde criteria en deze zullen gedeeld worden door het betreffende fondsenwerver(steam) op de Award-uitreiking op 24 juni 2025 in Gent tijdens een presentatie van 12 minuten. Daarna kiest het aanwezige publiek de winnaar.

7. Uiterste datum van indiening is woensdag 30 april 2025 om 12u00. Deelname is gratis. 

8. De beoordeling van de drie beste cases gebeurt door een deskundige jury (zie samenstelling hierboven) onder begeleiding van Fundraisers Belgium. De beslissing van de jury is onherroepelijk. 

9. Door een case in te zenden verklaart de deelnemer zich akkoord met deze voorwaarden. Inzendingen die niet voldoen aan de hierboven vermelde voorwaarden zullen niet toegelaten worden. 

 

Situering van de organisatie

Logo_Loterie_Horizontal_SAFEZONE_BASELINE_NL_CMYK-03

De activiteiten door Fundraisers Belgium worden mede mogelijk gemaakt dankzij de spelers van de Nationale Loterij.

Wordt jouw organisatie ook partner?

Fundraisers Belgium heeft een netwerk van partners die co-branden met ons
kwaliteitsnetwerk aan beslissingsnemers in de fondsenwervingswereld. Stuur een mail naar

info@fundraisersbelgium.be als je graag meer info wil over partnerschap met onze vereniging.