Blauwe Veter, de campagne van Handicap International die al 25 jaar bestaat, gaat vanaf vandaag weer van start. “Tachtig procent van de mensen met een handicap vandaag is daar niet mee geboren. Het kan ons allemaal overkomen", zegt CEO Antoine Sépulchre. Traditiegetrouw kun je blauwe veters kopen via de website. Dat kan via een vrije bijdrage.
Vijfentwintig jaar geleden riep Handicap International op om slachtoffers van landmijnen te ondersteunen, zodat ze weer een waardig leven konden leiden. Dit waardige leven werd gesymboliseerd door een Blauwe Veter die ze opnieuw konden knopen aan de schoen van hun prothese. Vandaag is toegang tot revalidatiezorg er niet gemakkelijker op geworden. Integendeel: de behoeften nemen door toenemende conflicten, natuurrampen en de vergrijzing van de wereldbevolking alleen maar toe.
Vandaag toont Handicap International opnieuw haar strijd voor kwaliteitsvolle revalidatiezorg voor iedereen. Een cruciale strijd, want via de juiste revalidatiezorg worden blijvende handicaps bij gewonde patiënten vermeden en krijgen personen met een beperking de mogelijkheid om hun zelfstandigheid te herwinnen en volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Want elke persoon ter wereld heeft het recht op een menselijk en respectvol leven.
Handicap International zet deze campagne acht verschillende verhalen, met telkens één gemeenschappelijke verbinding inde kijker: het belang van kwaliteitsvolle revalidatiezorg, de strijd van Handicap International.